LindaSchutte.reismee.nl

Laatste weekend: Op safari naar Pilanesberg

Dit is alweer mijn laatste blog vanuit Zuid-Afrika. Wat is de tijd toch gevlogen! Het was een geweldige tijd met ups en downs, maar wat hebben we geweldige dingen gedaan en gezien. Geniet van mijn laatste blog vanuit Nederland.

Vrijdag 2 oktober 2015

Vandaag waren we al vroeg wakker, want het is eindelijk zover we gaan op safari! We stonden om 10.00 uur klaar om opgehaald te worden door onze chauffeur. De weg naar Pilanesberg (waar we de safari gaan doen) was weer prachtig en om te genieten. Onderweg heeft onze chauffeur Bilton van een impala gehaald. Dit hadden we al eerder gehad bij Corin thuis en dat vonden we toen lekker. Nu was het weer lekker, alleen super scherp door de chili die er in zat. Om half 1 werden we afgezet bij onze kampeerplek. We hebben een plekje in de schaduw, dicht bij de wc in de buurt en aan de weg gezocht en daar onze tent op gezet zonder ruzie. Het was een makkelijk tentje om op ge zetten. Toen kon het kamperen beginnen. We hebben eerst de camping verkend door een rondje te lopen over de camping. Hierna zijn we door gelopen naar het kantoortje waar je de safari’s kan reserveren. We wouden eerst ’s ochtends een loopsafari doen en ’s avonds een jeepsafari, maar de loopsafari kon niet met 2 personen dus besloten om 2 keer op een dag een jeepsafari te doen. Hierna een erg lekkere Griekse salade gegeten en daarna zijn we naar onze tent gegaan om te genieten van het campingleven. Voordat we naar bed wouden we nog even douchen, maar toen kwamen we er achter dat ze ook een bad hebben. Toen was de keus snel gemaakt: Ik ga in bad. Ik heb genoten van het bad, want het was zo’n groot bad dat ik met mijn benen recht kon liggen. Heerlijk!! Dit verwacht je toch niet van een camping! Op een gegeven moment was het wel weer genoeg en zijn we naar onze tent gelopen. We hebben nog even genoten van de rust en toen zijn we naar bed gegaan. Lekker slapen tussen de dieren.

Zaterdag 3 oktober 2015

Na een heerlijke nacht slapen in onze tent werden we al om 6 uur wakker gemaakt door de dieren en de campinggeluiden. Heerlijk, geeft je een vakantiegevoel. Nadat we ons klaar hadden gemaakt hebben we uitgebreid ontbeten met het buffet wat klaar stond in het restaurant. Hierna was het alweer tijd om naar de jeep te lopen voor de ochtendsafari van half 10. De safari was echt geweldig, eigenlijk met geen woorden te beschrijven, zo mooi en geweldig het was. Tijdens de 3 uur hebben we verschillende dieren gezien en op de foto gezet: steenbok, springbok, zebra’s, olifanten, neushoorn, nijlpaard en giraffen. Heel blij mee, want ons werd verteld dat de vroege ochtend safari geen tot weinig dieren heeft gezien. Wij hadden dus echt geluk met al deze dieren. Naast de dieren heb ik erg genoten van het uitzicht en alles erom heen. Het was echt genieten die 3 uur, de tijd vloog voorbij. Na deze safari hebben we heerlijk gegeten, we hadden ook echt trek in wat eten na deze fantastische safari. Na het eten zijn we naar onze tent gegaan en hebben we een boekje gelezen en ons blog geschreven. Daarna weer een rondje gelopen over de camping, want we waren gisteren vergeten om foto’s te maken van de camping. Lekker slim. Toen was het alweer tijd om ons klaar te maken voor de avondsafari. Voor de avond safari moesten we om 17.00 uur aanwezig zijn bij de jeep, ook deze keer gingen we met de open jeep op safari. Tot 6 uur ongeveer was het licht en daarna werd snel donker. In het begin zagen we direct al een olifant in de bosjes staan. Hij was niet echt goed zichtbaar om foto’s van te maken, toen heeft onze gids een verhaal verteld over de olifant zodat de olifant dichterbij kon komen. Na 30 minuten stil te hebben gestaan was de olifant nog niet zichtbaar, maar gelukkig hadden wij al foto’s gemaakt tijdens de ochtendsafari. Na de olifant kwamen we een groepje giraffen tegen, maar andere jeeps en auto’s wouden het ook zien. Er ontstond een file voor het zien van de giraffen. Iedereen deed zijn best om een goed plekje te hebben om ze goed te kunnen zien en op de foto te zetten, maar dieren lopen dus je weet niet wat de beste plek is. We grappig dat de chauffeurs van de jeeps alle moeite doen om zo dicht bij mogelijk te komen. Het volgende dier wat we hebben gezien was een luipaard, maar daar moesten we wel een uur op wachten. De luipaard was namelijk gezien door een van de chauffeurs van de jeeps, maar dat word dan ook via de portofoon verteld. Daar aangekomen, stonden er nog veel meer auto’s. We stonden alweer in de file en iedereen wou het zien. Ik zag hem eerst niet, want ik wist niet zo goed hoe hij er uit zag. Een mevrouw die met ons op safari was heeft mij geholpen met kijken en zodat ik hem op de foto kon zetten. Super fijn en heel blij mee dat ik hem op de foto heb gekregen! Weer 1 van de Big 5, Yeeh! Ondertussen was het donker geworden en moesten we het hebben van de lampen op de auto. Weer via de portofoon hoorde we dat er leeuwen zijn gezien. Dus met meer dan 40 km/uur (maximale snelheid) er heen gereden. En inderdaad leeuwen. Toen begon het moeilijkst er een foto van maken, want het is donker, ze bewegen en wij stonden niet stil. Na veel pogingen is het me gelukt! Geweldig gevoel. Weer 1 van de Big 5! Hierna zijn we naar de camping gereden en hebben we heerlijk gegeten.

Zondag 4 oktober 2015

Vandaag is het dan zover: onze laatste volledige dag in Zuid-Afrika. Een dag van inpakken, afscheid nemen en genieten van het weer, de mensen, de omgeving en de gezelligheid. We waren allebei weer erg vroeg wakker en we konden niet meer slapen, dus er maar uit gegaan om te ontbijten. Wat weer heerlijk was. Daarna onze tent afgebroken en weer genoten van het douchen. Wat een heerlijke douche! Het besef kwam toen dat het de laatste keer is dat ik mijn haren was in Zuid-Afrika, daar moet je toch wel even van genieten. Hierna waren we klaar om opgehaald te worden en naar ons hostel te gaan. We zijn om 10.45 uur vertrokken van de camping en we waren om half 2 bij ons hostel, want we wouden nog even een foto maken van een molen die in Hartbeespoort staat. Hiervoor moesten we een half uur in de file staan, want bij de molen te komen moesten we over een brug met een rijbaan. Dus wachten in de hitte, 31 graden! Eenmaal bij hostel snel alles uit onze tassen pakken, want we hadden om 13.45 uur afgesproken met Corin, Anne en Catherine om afscheid te nemen. Het werd iets later, maar was niet zo erg. We hebben afscheid van hun genomen en we zijn voor de laatste keer met onze chauffeur naar Monte Casino gereden om onze laatste blog online te zetten vanuit Zuid-Afrika.

Dit was het laatste waar we naar toe hebben gezien en hebben gedaan. Wat een geweldig weekend! Maar nu is het echt tijd om naar huis te gaan. Wat een dubbel gevoel: het is hier fantastisch met al de ervaringen die we hebben opgedaan, de mensen die we hebben ontmoet en leerzame momenten, maar terug naar Nederland is ook fijn om jullie en anderen weer te zien en te spreken.

Hopelijk was het weer leuk om hem te lezen en de volgende komt weer vanuit Nederland! :( :)

Monique

TOP WEEKEND gehad. Mooi om te lezen. Nog 1 nachtje hostel en dan het vliegtuig in.
Tot dinsdag.

Lfs Peter en Monique

jose

wat een ervaring weer,nu nog 1 nachtje in het hostel en dan kunnen we de uren weer tellen dat we jullie weer in de armen kunnen sluiten.

Doingoood