LindaSchutte.reismee.nl

Eerste dagen van het project

Hoi allemaal!

Daar ben ik weer, zoals jullie merken kan ik nu meer aan mijn blog werken doordat we weten waar en hoe we internet hebben. Nu weer even een korte update van onze week!

Maandag 7 september werden we om 8.45 uur door Corin op gehaald om naar de Pre-school Tokozani gebracht te worden. We werden op een parkeerplaats afgezet en daar hebben we Susan en Annabel ontmoet. Met Susan en Annabel zijn we naar de Zoo Johannesburg gereden. Daar werden we op gewacht door 85 kinderen van Tokozani, die netjes hand in hand met z’n tweeën in een rij stonden te wachten. Onvoorstelbaar, krijg je in Nederland niet voor elkaar! Er waren 3 groepen: 3 jarigen, 4 jarigen en 5 jarigen. Nathalie, Susan, Georgie en ik waren samen met 7 kinderen van 5 jaar de groene groep. Samen met deze groep hebben we in de dierentuin gelopen. Wat een lieve en leuke kinderen, tijdens het lopen hielden ze je hand vast of wouden ze dat je zou dragen. Het dragen een paar keer gedaan, maar is wel zwaar. We hebben verschillende dieren gezien waar de kinderen erg enthousiast over waren: apen, olifanten, leeuwen, vogels en krokodillen. Geweldig om te zien dat deze kinderen van dit uitje helemaal blij worden. Om 12 uur was het lunchtijd en gingen de kinderen in een grote kring zitten om de uitgedeelde boterhammen, pakjes drinken en het zakje chips op te eten en te drinken. Hierna was het tijd om naar huis te gaan. Helemaal moe en voldaan zat ik in de auto weer terug naar het hostel. Gelukkig hadden we makkelijk en snel eten, zodat we aan onze avond konden beginnen.

Dinsdag 8 september was het eindelijk zover, we gaan in de mobile clinic werken in Diepsloot. Kort voordat we weg gingen (8.00 uur) hoorde we van onze chauffeur dat de mobile clinic niet in Diepsloot stond, maar ergens anders. Van Fatima hoorde we uit eindelijk dat de mobile clinic niet reed door de hoeveelheid regen die er is gevallen afgelopen dagen. We moesten daarom op kantoor blijven. Op kantoor zijn we bezig geweest om te leren hoe je patiënten kan inschrijven en de onderzoeken kan registeren die er gedaan worden door de medewerkers van de mobile clinic. Deze week blijven we de hele week nog op kantoor om het systeem te leren kennen en er mee te oefenen. Vanaf volgende week maandag gaan we in het echt patiënten inschrijven en registeren. Wel jammer, want ik had zo veel zin in het project op de mobile clinic. Volgende week is er weer een week en dan gaan we lekker aan de slag bij de mobile clinic.

Ook woensdag zijn we weer naar kantoor geweest om te oefenen met het registeren en invoeren van de gegevens. Voor de middag zijn we vooral bezig geweest met het registeren van nieuwe patiënten. Heel simpel, het werkt bijna het zelfde als in Nederland alleen er moeten minder gegevens ingevoerd worden. Ik heb het 1 keer gedaan en toen wist ik het wel. ’s Middags na de lunchpauze van 1 uur mochten we bezig gaan met het invoeren van gemeten waardes zoals de bloeddruk, zuurstof gehalte, hartslag, lengte en gewicht en temperatuur. Om 15 uur was onze (werk)dag weer ten einde en werden we weer opgehaald door onze chauffeur om naar huis gebracht te worden.

Dit was het weer voor nu, de rest volgt eind van de week.

Tot de volgende keer!

Monique

Succes morgen in de bus. Kan niet wachten op je volgende vehaal. Lieve groetjes Peter en Monique

johnny

mooi verhaal, ik wacht op meer foto,s

Doingoood