LindaSchutte.reismee.nl

Onvoorstelbaar weekend

Hee allemaal! Daar ben ik weer.

Weekend gehad, dus weer een ervaring rijker en weer veel leuke/spannende dingen gedaan en gezien. Veel plezier met lezen!

Zaterdag 19 september 2015

Het is weer weekend, dus tijd voor een excursie. Vandaag hadden we gepland om naar Hartbeespoort te gaan om naar de CableWay te gaan en naar Chameleon Village. Om 9 uur hadden we afgesproken met onze chauffeur om naar Hartbeespoort te rijden, ongeveer 40 minuten rijden vanuit ons hostel in Johannesburg. We verlieten de stad Johannesburg via prachtige bergen en dalen, wat voor een prachtig uitzicht zorgde. Het was ook heerlijk om door de bergen heen te rijden, wel zo’n gevoel van opstijgen en dalen in het vliegtuig. Mijn oren gingen elke keer dicht zitten als we de berg waren en plopte weer open als we weer in een dal kwamen. Op een gegeven moment waren we in Hartbeespoort aan en zijn we naar het gebouw gereden waar de CableWay vanuit vertrok naar de top van de berg. Daar was het al mooi, maar hoe hoe hoger we kwamen hoe mooiere en betere het uitzicht werd. Boven op de berg was het adembenemend mooi. Zo ver kunnen kijken en gewoon overal boven kunnen kijken. Fantastisch!!! Moeilijk om te omschrijven, maar hopelijk zeggen de foto’s genoeg die ik heb gemaakt. Op de berg gezellig wat gedronken en genoten van het uitzicht. Daarna weer naar beneden gegaan, weer een ander uitzicht. Na de CableWay wouden we naar de Dam rijden, maar daar hadden we geen coordinaten van opgeschreven dus we wisten niet helemaal waar het lag. Wel gezocht, niet gevonden. Tijdens het zoeken kwamen we wel langs een prachtig water, weer foto’s gemaakt van het water en het uitzicht op de bergen. Het volgende punt was voor ons Chameleon Village, een hal gevuld met typisch Zuid-Afrikaanse souvenirs en kleding. Er stonden heel veel standjes aan elkaar vast, dus je wist niet van wie welke stand was. Daar kwam je snel genoeg achter want als je al naar de stand keek kwam de verkoper al naar je toe van kijk rond en koop bij mij dit en dit. Ze hingen aan je lippen om echt iets aan je te kunnen verkopen. Je kon niet rustig kijken en dan beslissen, nee ze prijzen elke keer producten aan. Uiteindelijk wat gevonden, maar toen begon het…Afdingen. Wat lastig, want er staat geen prijs op het product, dus je weet niet wat het kost. De verkoper begint altijd hoog, maar uit eindelijk hebben wij voor een goede prijs dingen kunnen komen bij Chameleon Village. Ben er welk achter, afdingen is niet iets voor mij. Je weet niet waar je mee kan beginnen, maar je weet ook dat ze een hoge prijs willen hebben. Lastig, maar het is ons gelukt! Na deze ervaring een burger Hawaai met vlees, kaas, ham, ananas, tomaat, sla, dressing en gebakken aardappelen gegeten. Heel lekker maar de burger was me groot, dat hij niet in mijn mond paste. Tijdens het eten viel die ook uit elkaar, dus besloten om toch maar met mes en vork te gaan eten. Na deze burger zat ik ook vol en zijn we naar huis gereden.

Zondag 20 september 2015

Onze dag begon al om 4.30 uur, want toen ging onze wekker al om naar Ukutula Lion researchcentre te gaan. Wat vroeg!! Kan best vroeg opstaan, maar dit is wel heel vroeg. Voordeel was wel, ik had een goede douche met warm water en een goede straal. 5.30 uur zijn we vertrokken en we waren er rond 7.15 uur. Weer fanatisch uitzicht vanuit de auto met een opgaande zon en verschillende bergen. Toen we er bijna waren, moesten we nog 20 minuten over een erg hobbelige weg rijden wat uit grevel en zand bestond. Niet erg fijn voor de auto, maar ook niet voor ons. Bij Ukutula werden we opgewacht door een wachter en die stuurde ons naar de logde voor de thee. Om 8 uur startte de dag met het lopen met de leeuwen. We liepen met een groep van 10 mensen, 2 verzorgers en 5 leeuwen. Toen ze los mochten vond ik het wel even eng, want ze rende het veld over en op ons af. Voor de tijd hadden we goede instructies gehad en we kregen allemaal een stok om de leeuwen op afstand te houden. Heel gaaf om met deze 5 leeuwen te lopen, terwijl ze los om je heen lopen/rennen. Bijna onvoorstelbaar dat we dit hebben gedaan, maar de foto’s bewijzen het! Tijdens het lopen kregen we de tijd om foto’s te maken en te kijken naar de leeuwen. Het lopen duurde ongeveer tot 9 uur, toen we terug waren bij de logde hadden we tot 10 uur de tijd om thee te drinken en naar het toilet te gaan. Om 10 uur werden we weer meegenomen door een verzorgerster om een rondje te maken langs de verblijven van grotere leeuwen, tijgers en cheeta’s. Ook hier hebben we heel veel foto’s van gemaakt. Tijdens dit rondje mochten we ook in het verblijven van de jonge cheeta’s, om ze te aaien, met ze te spelen en foto’s te maken voor dichtbij en samen met de dieren. Heel gaaf, maar ook eng. Tijdens het spelen heeft me er een licht gebeten in mijn boven arm, maar niet pijnlijk. Nu nog maar 2 rode puntjes te zien. Na het rondje langs alle verblijven hadden we een korte pauze om een scone met slagroom en jam te eten en wat te drinken. Daarna was het tijd voor het laatste, knuffelen met een babyleeuwtje. Heel schattig en een raar idee, maar super gaaf!! Na afloop hebben we een certificaat gekregen dat we deel hebben genomen aan de activiteiten bij Ukutula. Vervolgens zijn we moe en vol met indrukken naar het hostel gereden.

Dit was weereen gaaf weekend wat ik echt niet wou missen en niet van te voren had bedacht dat ik dit allemaal zou gaan doen.

Hopelijk vonden jullie het weer leuk om te lezen.

Groetjes uit Zuid-Afrika!

Monique

Wat een super leuk weekend hebben jullie gehad. Nog steeds erg leuk om je blog te lezen. Vooral doooorgaaan.

Groetjes en een pootje,
Peter en Moniqe

jose

Wat een stoere kanjers zijn jullie toch. Wat een ervaring.
Lekker doorgaan op je blog. We lezen het met plezier.

groetjes van Jose en Johnny

Doingoood