LindaSchutte.reismee.nl

Mobiele kliniek en ziek zijn in Zuid-Afrika

Hoi allemaal!

Weer een bericht uit het zon overgoten Zuid-Afrika met 31 graden. Geniet van mijn blog en ik geniet weer van de berichtjes.

maandag 14 september 2015

Om half 9 zouden we opgehaald worden door onze chauffeur, maar de chauffeur stond er al eerder en dat werd ons door een jongen uit het hostel verteld. We moesten even op Fatima wachten, want die zou met ons mee rijden naar Diepsloot. In Diepsloot aangekomen bleek de mobiele kliniek er nog niet te zijn en dat op de plek een vrachtwagen stond geparkeerd. Toen de mobiele kliniek aanwezig was zo snel mogelijk alles klaar gemaakt om de eerste moeders met kinderen te kunnen zien. Voor de middag kwamen er vooral moeders met kinderen van 10 weken, 1,5 jaar en 2 tot 3 jaar voor de vaccinaties. Hierbij mochten wij weer de registratie doen van de vaccinaties. Tussendoor werd er af en toe aan de moeders de prikpil gegeven, hiervoor moesten wij de vloeistof op zuigen en de injectie klaarleggen. Nadat de moeders met de kinderen bij ons waren geweest moesten ze weer terug naar de kliniek die naast de mobiele kliniek staat. Nathalie en ik gingen om en om met de moeders mee naar binnen om ze naar de goede kamer te verwijzen. Rond half 1 stopten we om de eten in de zon, want het is hier tussen de 25 en 30 graden. Heerlijk! Na onze lunchpauze kwamen er moeders voor de 2 maandelijkse of de 3 maandelijkse anticonceptie. Hierbij hebben ik af en toe de bloeddruk gemeten en gewogen. Verder de registratie gedaan van het contact met Fatima. We moeten dan op schrijven waar voor, wat de gemeten waardes zijn en wanneer ze weer terug moeten komen voor de volgende anticonceptie. Rond 2 uur stopten we weer, want Fatima wou even weten wat we nog aan voorraad hadden in de bus. Om 3 uur kwam de chauffeur ons weer ophalen en bracht hij ons weer naar het hostel. Toen snel onze slippers aangedaan en naar de winkel gelopen, om een paar boodschappen te doen. Weer terug, gegetenen genoten van de avond.

dinsdag 15 september 2015

Vandaag werden we om half 9 opgehaald door onze chauffeur om naar het kantoor van Rhiza te gaan. Vandaag konden we niet naar Diepsloot met de mobiele kliniek, want het ministerie kwam bij de kliniek langs waar de mobiele kliniek naast staat. Op kantoor hebben we Fatima, Cynthia en Lydia geholpen om in Word te kunnen werken. Daarna werden we door Fatima mee genomen naar de mobiele kliniek om alle materialen en medicijnen te tellen die aanwezig waren in de bus. Hier zijn we eigenlijk de hele dag mee bezig geweest, want alle kastjes zaten vol met spullen en die moesten allemaal geteld worden. Niet het leukste werk, maar het hoort er ook bij en we hadden muziek op als achtergrond muziek. Toen was onze “werk” dag alweer voorbij.

woensdag 16 september 2015

Vannacht ziek geworden, merkte dinsdagavond al wel dat ik wat misselijk werd maar niet aan gedacht dat ik ziek zou worden. Er 2 keer eruit geweest, wat voor ons beide voor een gebroken nacht zorgde. ’s Ochtends voelde ik me al wel wat beter, alleen erg moe van de gebroken nacht dacht ik. Geprobeerd te eten, maar met moeite ¾ van mijn broodje opgegeten. Zo als jullie misschien wel weten kan ik goed eten, zelfs ’s ochtends. Dat was voor mij wel de bevestiging dat ik echt ziek was geworden. Waarschijnlijk door het eten van gisteren: aardappelen met gemengde blikgroente en een kipburger. Toch maar besloten om naar de mobiele kliniek te gaan om Fatima, Lydia en Cynthia te helpen. We zouden vandaag eindelijk gaan registeren met de laptop. Heel veel zin in dus met volle moed naar de mobiele kliniek. Toen de mobiele kliniek er was hebben Nathalie en ik alle spullen gepakt om aan de slag te kunnen en de eerste patiënten te kunnen zien. Ook vanochtend kwamen baby’s/kinderen in de mobiele kliniek voor de controles, maar we hadden de vaccinaties niet bij ons dus voor de vaccinaties moesten ze naar de kliniek die naast de mobiele kliniek staat. Bij de eerste patiënten konden wij niet zoveel doen, dus kregen wij de opdracht om voor ’s middags als vast de vloeistof voor de prikpillen op te zuigen. Bij de laatste spuit die ik klaar maakte merkte ik in een keer dat ik licht in mijn hoofd werd en naar buiten moest om niet flauw te vallen. Geprobeerd om aan te geven, maar volgens mij heb ik alleen gezegd dat ik naar buiten moest en Nathalie aangekeken dat het mis is. Volgens haar was ik ook helemaal wit, dus was ook mis. Snel naar buiten gegaan en gaan zitten, daar kreeg ik een flesje Cola van 500ml en die moest ik op drinken. Ik houd dus echt niet van drinken met prik, dus wat een ellende. Ziek voelen en iets drinken waar je niet van houdt. Gelukkig nadat ik hem op had voelde ik me weer beter en had ik weer wat kleur en energie, maar ik moest wel blijven zitten. ’s Middags geholpen met het registeren van vrouwen die voor de prikpil kwamen. Tussendoor Nathalie in de gaten gehouden, want die voelde zich ’s middags niet goed worden en is buiten gaan zitten. Rond 3 uur mochten we naar huis. We hadden al contact gehad met Corin en Anne en zij zijn naar ons te gekomen hoe het met ons ging. Anne bevestigde wat wij al dachten: Voedselvergiftiging! van de niet goed gebakken kipburger. Weer een ervaring rijker: Voedselvergiftiging hebben en ziek zijn in het buitenland. Besloten dat we vanavond en morgen rustig aan zouden doen. Dat hebben we ook gedaan, ik heb gelezen en Nathalie heeft heerlijk geslapen

donderdag 17 september 2015

Heerlijk geslapen en voel me al weer wat beter.Nog wel wat slapjes, maar even wat eten en lekker douchen en dan ben ik er wel weer. Eerst nog wel even lekker in bed gelegen om een boek te lezen en muziek te luisteren, maar daarna goed ontbeten en genoten van de douche. Hierna was Nathalie ook wakker en hebben we ons klaar gemaakt om toch even wat boodschappen te doen. Nou daar liepen we dan in de Spar, helemaal geen zin en trek in eten. Het viel ons ook beide zwaarder dan verwacht. Toch in 45 minuten boodschappen gedaan en daarna weer wat gegeten. Het smaakte ook wel weer, dus het gaat de goed kant op.

vrijdag 18 september 2015

Vrijdag is Tokozani dag, dus vandaag zijn we naar de pre-school Tokozani geweest. We werden om half 9 opgehaald en we waren daar rond 9 uur in bij de school. De kinderen hadden hun ontbijt nog niet op, dus we zijn vandaag begonnen met het uitdelen van het ontbijt in de groep met 5-6 jarigen. Ze hadden pap als ontbijt. Iedereen kreeg sowieso een bordje, maar ik vond het wel opvallend dat niet iedereen een tweede bordje kon krijgen. Als ze het snel op hadden, dan kon je een nieuw bordje pakken met pap. Rond 10 uur begon het leren eindelijk echt. Coco schreef de hoofletters en kleine letters van de letters LMNOPQR op het bord en de kinderen moesten de letters een paar keer hard opzeggen. Hierna kregen ze allemaal een papier en moesten de kinderen gaan oefenen met het schrijven van deze letters, 1 A4tje aan beide kanten vol. Hierbij was onze hulp erg hard nodig. De kinderen kunnen wel schrijven, maar vooral de letters MNPQ waren erg lastig en ze hebben niet genoeg concentratie om te kunnen oefenen met de letters. Onze hulp was vooral stimuleren van het oefenen en het corrigeren van de letters hoe ze geschreven waren. Heel vaak de letters voor geschreven en met hun samen de letters geschreven. Ik heb nog nooit zo vaak de letters geschreven in 2 uur tijd. Nadat ze het papier vol hadden, moesten ze gaan oefenen met de cijfers 1 t/m 10. Hierbij waren de cijfers 2, 3, 5, 8 en 9 lastig. Ook hierbij veel gecorrigeerd, voorgeschreven en samen geoefend. Rond 11.30 uur was het lunchtijd voor de kinderen en hebben we geholpen met het voeden van de 0-18 maanden kinderen. Hierna zijn we naar Anne toe reden voor een interview over onze ervaringen en meningen. Verder nog over gehad hoe het vrijwilligerswerk en Zuid-Afrika kunnen promoten, want het is hier super leuk en mooi. Met geweldig weer en ik weet nu al dat het een fantastische ervaring is waar ik mijn hele leven op terug kan kijken.

De week is niet helemaal verlopen hoe ik me had bedacht vorige week, maar dat ik ook Zuid-Afrika. Aanpassen en ervaring rijker worden!

Tot de volgende keer!

Reacties

Reacties

Monique

Hoi lieve Linda, gelukkig ben je weer opgeknapt. Wat hebben jullie weer goed werk gedaan deze week. Heel veel plezier dit weekend met de geplande uitjes.
Liefs en knuffel,
Peter en Monique

jose

Wat leuk dat we weer kunnen meegenieten van jullie bezigheden. Jammer dat jullie even ziek waren. Maar dat is een goede leer voor de volgende keer. Nog veel plezier samen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood