LindaSchutte.reismee.nl

Mobiele kliniek, Shoppen en Tokozani

Sanbonani! (Hallo allemaal)

Weer een week achter de rug, wat is de week alweer snel gegaan. We denken al wel weer om naar huis te gaan, maar besef nog niet dat we al over 11 dagen weer thuis zijn in Nederland. We hebben deze week weer leuke dingen gedaan en gezien.

Maandag 21 september 2015

We werden vandaag om half 9 op gehaald door onze chauffeur om naar de kliniek in Diepsloot te gaan. Toen we daar aankwamen stond de mobiele kliniek er nog niet, wat wel vaker voorkomt. Op een gegeven moment vonden we het wel een beetje lang duren en hebben geïnformeerd waar de mobiele kliniek bleef. We kregen te horen dat de mobiele kliniek op een andere plek zou komen te staan, dus wij zijn naar de parkeerplaats gereden om daarna naar de nieuwe plek te gaan. Op de parkeerplaats waren ook Anne, Corin en Rush aanwezig, want we zouden vandaag onze spullen uit Nederland gaan geven aan Fatima, Lydia en Cynthia. Samen met Anne, Corin, Rush en onze spullen uit Nederland zijn we naar de nieuwe plek gereden. Mooi plek om te staan, maar het is wel kunst om daar te komen. De afslag van de weg naar het veldje waar de mobiele kliniek zit vol met gaten en bulten, dat bijna eng is om naar de bus te kijken als die rijdt. Gegeven moment stond de bus en konden we beginnen met het geven van de meegenomen spullen uit Nederland aan Fatima, Lydia en Cynthia. Ze waren er heel blij mee en waren ons erg dankbaar voor alle spullen. Ook een gedeelte van het geld dat we hebben opgehaald is uitgegeven aan een uitzuigapparaat, om wonden en andere lichaamsvloeistoffen uit en op te zuigen. Van het uitdelen hebben we verschillende foto’s gemaakt en er zijn foto’s van onze gemaakt, waar duidelijk op te zien is dat ze er heel blij mee zijn. De koelkast was nog niet binnen, maar die komt volgende week. Fatima was ook erg blij mee dat ze een koelkast kreeg voor de vaccinaties, dat betekent dat ze nu overal in Diepsloot kunnen staan om de moeders en kinderen te helpen. De meegebrachte kleren hebben we nog niet uitgedeeld, want het zijn babykleertjes voor pasgeborene. We zijn er nog mee bezig, maar er is wel een goed doel waar het naar toe gaat. Daar gaan we deze laatste weken nog mee bezig. Na het uitdelen waren er nog geen moeders met kinderen, dus we hebben de bus schoongemaakt en onze spullen in de bus opgeruimd. Wel jammer, dat we weer niet echt kunnen werken in de bus. Morgen komen als goed is de eerste moeders met kinderen op deze nieuwe plek om gezien te worden door Fatima en door ons.

Dinsdag 22 september 2015

Na een heerlijke nacht om half 8 uit bed gegaan om ons klaar te maken voor de dag en onze dagelijkse was die we doen. Vandaag werden we pas om half 11 opgehaald om naar de bus te gaan, omdat Fatima, Cynthia en Lydia een meeting hadden vanochtend en niet eerder op de bus konden zijn. Konden wij mooi onze laatste boodschappen doen die we deze 1,5 week nog nodig hebben. Hierna was het tijd om naar de mobiele kliniek te gaan. Gisteren hadden we afgesproken dat we vanaf 12 uur de moeders met kinderen zouden zien, maar ze waren er al om 11 uur. Dus we zijn toen we er waren direct begonnen met het zien van de moeders met kinderen. Het was zo druk dat we om 15 uur nog niet iedereen hadden gezien en we moeders naar huis hebben gestuurd dat ze volgende week dinsdag weer moeten komen. Vanaf donderdag hebben ze hier een lang weekend en Fatima is vanaf morgen tot dinsdag niet aanwezig dus de moeder die we niet hebben gezien vandaag, zien we dinsdag weer.

Woensdag 23 september 2015

De wekker stond weer om 7 uur, zodat we weer om half 9 klaar stonden om opgehaald te worden om naar de mobiele kliniek te gaan. Vandaag was Fatima niet aanwezig dus we hadden voorgesteld om Lydia, Cynthia en Lunga te helpen bij de Dental. Snel kwamen we er achter dat ze geen patiënten zouden zien, want ze beginnen maandag met de kinderen van de pre-school waar we bij staan te zien. Gelukkig hadden we gister al bedacht dat we alle meegebrachte spullen vandaag zouden uitzoeken en er pakketjes van zouden maken. Deze pakketjes kunnen we dan volgende week aan moeders die net bevallen zijn geven. We hebben in totaal 38 pakketjes gemaakt: 9 pakketjes met jongenskleertjes, 19 pakketjes met meisjeskleertjes en 10 startpakketjes. We zijn hier tot ongeveer half 12 mee bezig geweest en daarna hebben we genoten van de zon. We hadden overlegd dat we om 1 uur opgehaald zouden worden en naar ons hostel werden gebracht. Hierdoor hadden we ’s middags tijd om rustig door Monte Casino te lopen en foto’s er van te maken.

Donderdag 24 september 2015

Vandaag werden we om 9 uur opgehaald om naar Fourways Mall te gaan, het was maar ongeveer 5 minuten rijden dus we waren er erg vroeg. Sommige winkels zaten nog dicht dus toen wisten we weer waarom we eigenlijk om 10 uur hadden afgesproken met onze chauffeur. Gelukkig waren er wel een paar winkels open en zijn we daar mee begonnen. We hebben lekker rustig in de winkels rond gelopen en gekeken. Tussendoor even wat gedronken bij Mugg&Bean. We wouden ook wat bij ons drinken dus allebei wat besteld, maar dat viel wel erg groot uit. Ik had een muffin met chocoladestukjes, maar die was zo groot dat het wel mijn lunch kon zijn. Na Fourways Mall zijn we door gereden naar Fourways Garden om de laatste boodschappen te doen voor de laatste 1,5 week die we hier nog zijn. Nu gaat de tijd wel erg snel, maar we leven ook wel toe naar dat we weer naar Nederland gaan om onze verhalen en foto’s te laten zien en horen. Nadat we weer thuis waren van het boodschappen doen hebben we een rondje gemaakt door de wijk om foto’s te maken. Het was eigenlijk te warm om een rondje te lopen, maar we hebben alles er voor over om foto’s te kunnen maken. We wisten dat we na ons rondje naar Monte Casino zouden gaan en dat we daar wel weer zouden afkoelen, want het is daar altijd lekker koel binnen. In Monte Casino zijn we uit eten geweest bij Col’Cacchio. We hadden gisteren al gekeken wat we konden eten en toen hadden we al bedacht dat we lasagne zouden eten als we uit eten zouden gaan. De lasagne smaakte voortreffelijk! Hierbij heb ik een gemixte ijsthee gehad, wat erg goed smaakte. Hierna moesten we snel naar huis, want we mogen niet in het donker over straat hier.

Vrijdag 25 september 2015

Vrijdag is de dag dat we naar de pre-school Tokozani gaan. Door de vrije dag van gisteren weren er minder kinderen dan normaal, maar ook wel lekker want zo kan je sommige kinderen meer persoonlijke aandacht geven. Toen we bij Tokozani kwamen hadden de kinderen hun ontbijt nog niet op, we hebben eerst geholpen met het ontbijt uitdelen. Nadat ze dat op hadden konden we beginnen met een lesje schrijven. Vandaag moesten de kinderen alle letter van het alfabet op schrijven en de cijfers 1t/m 20 schrijven. Je kan gewoon zien aan hoe snel ze zijn hoe lang ze al bij Tokozani komen. Sommige kinderen waren al na 10 minuten klaar, maar andere waren na 1 uur oefenen nog niet klaar. Na het uurtje schrijven moesten de kinderen in de benen komen en gingen ze de traditionele dans dansen die bij de feestdag van gisteren hoorde. Heel leuk om te zien. Na de dans was het al weer tijd voor de lunch en het rusten. Nathalie hebben weer geholpen met het voeden van de jongste kinderen op Tokozani. Om 13.00 uur was het al weer tijd om naar het hostel te gaan. Daar hebben we heerlijk met onze voeten in het zwembad gezeten, want het is hier erg warm.

De (werk)week is voorbij en het weekend staat alweer voor de deur. We gaan genieten van onze uitjes en het heerlijke weer, want voor dat ik het weet zijn we weer in het koude Nederland.

Dit was het al weer.

Tot de volgende keer!

Monique

Hè Linda, wat een belevenissen weer. Erg leuk om te lezen. Geniet nog van de laatste 1 1/5 week.
Liefs Peter en Monique

jose

wat een leuk verhaal weer.We zijn weer helemaal op de hoogte van wat jullie allemaal doen door de week.
Ga zo door en geniet nog van de komende 1,5 week.
mama

Bianca

Hey Linda,
Leuk om te lezen wat je allemaal hebt gedaan. Ik zie uit naar de foto's. Geniet van het weekend!
groetjes Bianca

Doingoood